Hjertelosen holder deg i hånda når du stresser med skole eller studier.

Denne høsten startet jeg AS for å utvikle noe eget. Målet har hele tiden vært: Hvordan kan jeg legge til rette for at ungdom føler mestring i livet og på skolen? Det er et ambisiøst prosjekt, men jeg ser et behov. Spørsmålet er: hvordan kan jeg lage produkter som markedet etterspør? 

Jeg er lærer og designer, liker å skrive og liker å løse problemer. Med min empati og evne til å forenkle vil jeg legge til rette for ungdom så de kan forstå sin egen læringsprosess. Etter 7 år som lærer på vgs har jeg snakket med mange ungdommer og ser ofte hvor skoen trykker.

Det er noen problemer som går igjen:

  • Søvn

  • Skjermtid

  • Kosthold

  • Aktivitetsnivå

  • Arbeidsvaner

  • Relasjoner

  • Holdninger til seg selv og andre

  • Stress


I tillegg er det selvsagt andre utfordringer utenfor skolen. Ikke alle har de samme forutsetningene for å komme seg gjennom skoleløpet. Det er store variasjoner og ulike behov. Alle har sin historie!


Men noe jeg ofte ser er hvor mye stress læringssituasjoner skaper, enten man gjør det bra eller dårlig på skolen. Noen overpresterer, andre underpresterer. Det gjelder å finne den gyldne middelvei uten å gå på akkord med seg selv.


Jeg har erfart at ungdommer ofte snakker ned og angriper seg selv hvis de ikke får til noe. Jeg ser forresten dette ofte hos voksne også.

Men sånn trenger det ikke være! 

 Målet er å kunne være så trygg at man tør å gjøre feil. Dette er erfaringslæring og den beste måten å lære på! Å lære seg positivt selvsnakk og finne måter å stresse ned på er viktig for å føle seg trygg. Øver du på dette er sjansen større for å lykkes. 

Hjertelosen ønsker å gi ungdommer denne kunnskapen slik at de kan forstå hvordan de kan få de beste læringsforutsetningene. 

Av egen erfaring vet jeg hvor lite plass det er til denne kunnskapen i klasserommet. Det er ingen som har satt læringsprosesser, arbeidsvaner og forebyggende psykisk helse i et system.


Jeg mener at for å kunne lære fag må disse forutsetningene være på plass!


Dybdelæring og livsmestring går hånd i hånd, alt henger sammen. Man må tenke helhetlig. Jeg vil jobbe med psykisk helse i et forebyggende perspektiv. Dette trenger man ikke være psykolog for å gjøre. Ungdom trenger støtte for å oppleve mestring og mening både i livet og på skolen.

Så hva slags produkter kan man lage?

Jeg har testet ut læringschallenge på Instagram to ganger. Det fungerte overraskende bra og det var rørende å få tilbakemeldinger fra 4 forskjellige deltagere:

“Jeg er også veldig glad i å lese caption på bildene dine siden de er bra utformet, og jeg kan relatere og lære noe av de.”

  • Jente 15 år

“Har syns den har vært veldig fin til nå, liker at det ikke er så alt for mye å lese og greie refleksjonsspørsmål, så det føles ikke ut som så mye jobb liksom.”

  • Jente 17 år

“Det er nok informasjon til at jeg føler at jeg kan lære, men ikke så mye at det blir overveldende. Jeg setter stor pris på det du gjør!”

  • Jente 17 år

“Takk for din tid til å lage disse oppgavene. Til å reflektere selv rundt disse forskjellige temaene og for å bry deg så nært om oss.”

  • Jente 17 år


Nå går jeg i tenkeboksen for å finne ut hvordan jeg kan skalere og gjøre dette tilgjengelig for flere.